Thailand, 4 september 2014 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Richard en Jolanda Bal - WaarBenJij.nu Thailand, 4 september 2014 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Richard en Jolanda Bal - WaarBenJij.nu

Thailand, 4 september 2014

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Richard en Jolanda

04 September 2014 | Thailand, Bangkok

Vandaag hebben we eerst heerlijk uitgeslapen, wel tot half negen!!! Na een rustig en uitgebreid ontbijt zijn we op ons gemakkie op pad gegaan. We wilden vandaag naar het keizerlijk paleis, en we kregen door een taxichauffeur de tip om daar naartoe te gaan met de longtailboot. Met de taxi zijn we naar de haven gegaan. Daar aangekomen bleek dat het 3500 Bath kostte om bij het keizerlijk paleis te komen. Dat is ongeveer 87,50!!! En dat was ook nog alleen de heenreis!!! Dit hebben we dus niet gedaan. We hebben van daaruit een tuktuk genomen naar de volgende haven, waar we de publieke boot konden nemen. Maar ook daar konden we alleen een longtail boot nemen, voor 1200 bath. We voelden ons echt beet genomen.
We zijn dus weer in een andere tuktuk gestapt, en die heeft ons voor 300 bath naar de Wat Po tempel gebracht. Dit ligt naast het keizerlijk paleis. Daar zijn we naar binnen gegaan en hebben onze ogen uitgekeken. Wat een enorm complex is dit. We hebben daar ruim drie uur rondgelopen. Ik denk dat er nergens ter wereld zoveel Boeddha’s bij elkaar staan dan in de Wat Po tempel. We werden door een oude man uitgenodigd om het offer ritueel te doen. Erg bijzonder, dat wel. Daarna nam hij ons mee naar een oude monnik, die naast de tempel in een soort boeddhistisch klooster woonde. We werden een kleine ruimte binnen geleid waar we moesten gaan zitten. Daar werden we gezegend en kregen we een soort gedenkketting in de handen geduwd. Misschien voel je het al aankomen: we moesten hier 1000 bath per persoon voor betalen. Dit hebben we dus niet gedaan!! We hebben gezegd dat we zoveel geld niet hadden en dat we niet de rijke toeristen waren waar ze ons voor aanzagen. We hebben 300 bath gegeven voor de zegening en een handgemaakt armbandje en een soort bedeltje aan een koortje.
Toen we weer buiten stonden konden we niet geloven dat we ons WEER beet hadden laten nemen. Wat zijn we toch naïef!! We konden er wel om lachen, het had ons bij elkaar ongeveer 10 euro gekost, dus het viel wel mee. En we zijn we effe gezegend door een echte boeddhistische monnik!
We hebben de rest van het complex bekeken, inclusief de grootste liggende Boeddha ter wereld. Het was echt heel indrukwekkend, zo enorm!

Nadat we alles gezien hadden zijn we naar het keizerlijk paleis gelopen. Helaas konden we daar niet naar binnen. Het is namelijk één dag per maand s‘middags alleen voor Thaise mensen geopend, en we hadden de mazzel dat juist vandaag die dag was, hahaha.
We hebben dus even over de plaatselijke rommelmarkt gelopen en zijn daarna naar de publieke boot gegaan. Voor 80 bath konden we terug naar de haven het dichtst bij het hotel. Van daaruit zijn we lekker gaan lopen. Onderweg nog koffie gedronken bij Starbucks.
Het was weer een bijzondere dag, we hebben weer veel geleerd. Al denk ik dat je hier nooit genoeg kan leren.
Vanavond gaan we vroeg slapen want we worden morgen om 6.00 opgehaald voor een driedaagse trip naar de River Kwai. Vroeg opstaan dus. Et volgende verslag duurt dus wel even, want we hebben daar geen stroom en zeker geen internet. Back too basic dus.

• 04 September 2014 - 17:45

Nicole:

Hihi kijk maar uit ze proberen je altijd geld af te troggelen.Wel apart om mee te maken zo'n ritueel.Maar uitslapen is er dus niet bij voor jullie.Haal je thuis de slaap maar weer in

• 04 September 2014 - 17:47

Zie dat mijn halve verhaal er niet bijstaat....wilde dus nog zeggen dat je de zaklamp niet moet vergeten morgen hihi

• 04 September 2014 - 22:44

Jan:

Leuke verslagen hoor! Hoe is het met je tijgerbeet? Ik hoop dat je verder ongeschonden blijft en dat die zegeningen je daarbij helpen. Veel plezier jullie beiden.