Thailand, 16-17 september 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Richard en Jolanda Bal - WaarBenJij.nu Thailand, 16-17 september 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Richard en Jolanda Bal - WaarBenJij.nu

Thailand, 16-17 september 2014

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Richard en Jolanda

18 September 2014 | Thailand, Chiang Mai

De laatste trip in deze vakantie voordat we aan onze strandweek beginnen. Dinsdag werden we om 8.30 opgehaald bij het hotel. De trip gaat naar Chiang Rai, ook in het noorden van Thailand. Na ongeveer drie uur rijden door de bergen kwamen we aan bij de bergstammen. Hier kregen we wat uitleg over de levenswijze van de bevolking. Het was erg rustig in het dorp. In het verleden kwamen hier veel toeristen, maar dit is aardig uitgedund. De verkoop van de zelfgemaakte producten wordt hierdoor steeds meer naar de stad verplaatst. De producten die we hier zagen hadden we dus al uitgebreid kunnen bewonderen op de nachtmarkt. Na ongeveer een half uurtje rondgelopen te hebben in het dorp zijn we verder gereden. Ons programma werd een beetje aangepast omdat dit beter in de route paste. Onderweg zijn we naar de IndoChina markt geweest, gelegen aan de grens met Birma waar we ook geluncht hebben. Dit is tevens het noordelijkste stukje van Thailand. Hierna reden we door het prachtige berglandschap naar de Gouden Driehoek. Hier komen de landen Myanmar (Birma), Laos en Thailand bij elkaar, gescheiden door de Mekong rivier en de Maekok rivier. Vanuit het hoge uitkijkpunt een erg indrukwekkend gezicht. Na het prachtige uitzicht te hebben bewonderd zijn we op een boot gestapt en hebben we een tocht gemaakt over de indrukwekkende Mekong rivier. Het is een vreemde gewaarwording dat je zo dicht bij andere landen bent waar zoveel andere regels en wetten zijn. Zo zagen we vanuit de boot zowel in Myanmar als in Laos een casino langs het water liggen. Hier wordt vooral door de Chinezen veelvuldig gebruik van gemaakt. In Thailand zijn geen casino’s omdat het bij wet verboden is.
We hebben ook nog een bezoek gebracht aan het opium museum, wat erg interessant was. Jaren geleden verbouwden veel mensen in dit gebied opium, maar nu is dat bij wet verboden. Op de landbouwgrond waar vroeger de papaver groeide, wordt nu rijst verbouwd. Dit wordt gesubsidieerd door de staat, zodat de bevolking een goede prijs voor hun waren krijgen en hierdoor een goed bestaan op hebben kunnen bouwen.
Rond 19.00 waren we bij het hotel, wat prachtig was. Omdat het een hele lange en vermoeiende dag was zijn we, na ons opgefrist te hebben, naar het restaurant gegaan om te eten. Hierna zijn we naar onze kamer gegaan, geen stappen meer voor ons. We worden ook een dagje ouder, hahaha.
De volgende ochtend werden we om 9.30 opgehaald door onze gids. Na weer een rit door het bergachtige gebied met kronkelwegen kwamen we aan bij de witte tempel, ook wel Sneeuwtempel genoemd. Een zeer indrukwekkend bouwwerk, met adembenemende details. In een woord: schitterend. Helaas mochten binnen geen foto’s gemaakt worden, maar de schoonheid van buiten was binnen ook aanwezig. Een geweldig mooie muurschildering die de hele tempel aan de binnenkant bedekte. Jammer dat de tempel zo beschadigd was door een aardbeving, maar ze waren volop aan het restaureren. Wat ook erg indrukwekkend was, was het crematorium op het terrein. Ook deze was in de zelfde stijl gebouwd als de tempel. We hebben nog een wenshanger gekocht. Dit is een aluminium plaatje waar je een wens op kan schrijven. Deze wordt dat opgehangen. De vele honderdduizenden hangers die er al hingen deed erg indrukwekkend aan. Zoveel mensen waren ons al voor geweest!!
Na dit indrukwekkende bezoek gingen we verder op de terugweg naar Chiang Mai. Onderweg kwamen we de warmwater bronnen tegen. Ik had er veel over gelezen, maar het was eigenlijk niet de moeite waard om te stoppen. Slecht onderhouden, vies en zo goed als verlaten. We zijn hier maar even geweest. Daarna hebben we nog een bezoek gebracht aan een bedrijf waar ze schitterende dingen van hout maken. Hier hebben we ons zelf verwend met een aantal hele mooie souvenirs. Ook zijn we nog naar het bedrijf geweest waar ze de Thaise zijde maken. Erg mooi om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat. We kregen een rondleiding door het bedrijf, waar de rupsen het zijde maken. Alles werd tot in detail uitgelegd, waarna we natuurlijk ook in de winkel kwamen. Je zou hier je hele vermogen uit kunnen geven, zoveel mooie dingen! Maar we hebben ons ingehouden, je moet het tenslotte ook weer allemaal mee naar Nederland nemen.
Na dit alles zijn we terug naar het hotel in Chiang Mai gebracht en hebben we afscheid genomen van onze gids. Dit was ons laatste tripje, nu is het tijd voor rust! We hebben wel nog een laatste wandeling gemaakt over de nachtmarkt, even nog de laatste dingen verzamelen ( waar moeten we het toch allemaal laten!!) Morgen vertrekken we naar Koh Samui, dus dat wordt koffers inpakken.

• 18 September 2014 - 21:54

Nancy:

Geweldig allemaal en nu genieten van jullie strandweek